Dyspraxie/Dcd herkennen en aanpakken

Leerlingen met ontwikkelingsdyspraxie (DCD – coördinatie-ontwikkelingsstoornis) hebben opvallende en blijvende moeilijkheden met (fijne en grove) motorische vaardigheden.
Verder kunnen ze een moeilijk leesbaar handschrift hebben. Onhandig zijn, knoeien met eten, en langzaam zijn bij het
omkleden. Ze kunnen moeite hebben met turnen en balspelen,en moeite met evenwicht, en reactievermogen.

Een goede begeleiding in het onderwijs is voor een kind met Dcd/Dyspraxie bepalend voor zijn toekomst. Om een leerling met Dcd/Dyspraxie in het onderwijs de kans te bieden zijn capaciteiten te ontwikkelen is het belangrijk dat leraren en docenten:

  • Algemene kennis hebben over wat Dcd/Dyspraxie inhoudt
  • Specifieke kennis ontwikkelen over hoe de Dcd/Dyspraxie zich bij de betreffende leerling uit. Met de basiskennis ontstaan het besef dat de leerling zich niet uit onwil negatief gedraagt, maar uit onvermogen of onmacht. Met de specifieke kennis weet de docent welke ‘triggers’ bij het kind vermeden moeten worden en welke voorzieningen de leerling de kans bieden optimaal te functioneren.

Vakken die problemen kunnen geven:

  • Nederlands:  moeizaam overschrijven, veel overschrijffouten, spelling
    (concentratievoor lettervorming en – verbindingen vraagt alle energie) 
  • Wiskunde:  tafels en eenvoudige bewerkingen (niet automatiseren), gebruik van
    materialen (gradenboog, passer) en schetsen of tekenen van figuren, ‘lezen’ van ruimtelijke figuren, voorstellingen, indelingen, enz.
  • Vreemde talen: zinsbouw en zinsontleding
  • Aardrijkskunde: kaart lezen, oriëntatie, reliëfvoorstellingen
  • Lichamelijke  opvoeding: oefeningen met snelle opeenvolgingen, evenwicht, coördinatie
Wat moet je vooral doen en wat niet?
 
 
 

3 reacties op Dyspraxie/Dcd herkennen en aanpakken

  1. buddy zegt:

    Prima schema, zouden leerkrachten eens wat mee moeten doen op het vgo ipv een kind met ongeïnteresseerd af te stempelen en eisen wat voor een gemiddeld kind normaal is.

  2. anja pouwels zegt:

    We hebben voor onze zoon geschreven wat bij hem opvalt m.b.t. dcd en daarvoor het hier genoemde stuk gebruikt. Elk schooljaar sturen we dat naar de nieuwe mentor zodat iedereen op de hoogte is.

  3. Ann Desmyter zegt:

    Elke Vlaamse school heeft dit in zijn bezit in de groene en rode map die geleverd werd door het ministerie van onderwijs! En niet enkel voor DCD maar voor elke leerstoornis is zo een stukje geschreven: kort maar krachtig voor de leerkrachten zodat ze op weg kunnen. Jammer dat dit al jaren bestaat en dat zo WEINIG mensen weten dat dit bestaat!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s