DSM-IV

DSM-IV staat voor Diagnostic Statistical Manual Of Mental Disorders en is een Amerikaans handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen dat in de meeste landen als standaard in de psychiatrische diagnostiek dient. Het is ontwikkeld door de American Psychiatric Association (APA) . Psychiatrische diagnoses hebben jarenlang in een kwaad daglicht gestaan. Wat de ene psychiater schizofrenie noemde werd door de ander als dusdanig niet erkend. Men had geen overeenstemming over de inhoud van de terminologie. Dit werkte vanzelfsprekend de onderlinge communicatie en
de wetenschappelijke ontwikkeling binnen de psychiatrie tegen.

Vandaar dat men al enige tijd (sinds1952) bezig de psychiatrische diagnostiek systematisch te classificeren waarbij men zoveel mogelijk en wereldwijd streeft naar excactheid en onderlinge overeenkomst in de gemeenschappelijk gehanteerde begrippenkaders.
De DSM wordt standaard gebruikt in internationaal psychiatrisch onderzoek.
In de gespecialiseerde GGZ in Nederland wordt de DSM in de dagelijkse praktijk
ook vrijwel standaard gebruikt voor het stellen van diagnoses. De DSM-IV wordt
nu ook gebruikt in medische en paramedischezorg. De DSM-IV is een meetinstrument dat veel wordt gebruikt om de classificatie aan kinderen met DCD te geven. Deze classificatie is niet specifiek voor de mate van onhandigheid of de vaardigheden waarmee een kind problemen heeft. En de ernst van de klachten om uiteindelijk DCD te diagnosticeren.

De diagnostische kenmerken van kinderen met DCD
zoals vermeld in de DSM-IV:

Criterium A:
De uivoering van dagelijkse handelingen welke motorische coördinatie vereisen,is aanzienlijk slechter dan verwacht, gezien de chronologische leeftijd van eenkind en het gemeten intelligentieniveau. Dit kan tot uiting komen in het laterbereiken van motorische mijlpalen (zoals: lopen, kruipen, zitten), in het altenvallen van voorwerpen, ‘houterigheid’, slechte prestaties bij sport of een slecht handschrift.

Criterium B:
De aandoening zoals vermeld onder criterium A, beïnvloedt zichtbaar de schoolse
prestaties of ADL-activiteiten.

Criterium C:
De aandoening is niet het gevolg van een medische conditie (zoals cerebrale
parese of spierdystrofie) en voldoet niet aan de criteria van en pervasieve
ontwikkeling stoornis (PDD-NOS )I

Criterium D:
Als er sprake is van mentale retardatieII, moeten de motorische problemen
ernstiger zijn dan de problemen, die normaal bij mentale retardatieII voorkomen.4,6

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s