17-jarige scholiere zit thuis

HAARLEM/HEEMSTEDE – Een meisje uit Heemstede, dat al ruim een jaar thuiszit, kan voorlopig nog steeds niet naar school. Haar moeder en onderwijsgroep Dunamare kregen het donderdagmiddag voor de Haarlemse bestuursrechter niet voor elkaar een oplossing te vinden. Uitspraak over het conflict volgt nu hoogstwaarschijnlijk pas 29 november. De inmiddels 17-jarige scholiere heeft dyspraxie, waardoor ze moeite heeft met haar motoriek. De Waterlelie in Cruquius wilde haar praktijkonderwijs laten volgen omdat ze volgens die school niet geschikt was voor de theoretische leerweg. Maar volgens haar moeder zijn praktijklessen levensgevaarlijk vanwege de handicap: ,,Ze kan niet knippen of snijden.’’ Omdat de scholiere daardoor alleen maar op de gang zat, werd ze van school gestuurd. De Heemsteedse meldde zich bij de Dunamareschool Coornhert Lyceum in Haarlem aan voor vmbo-tl, maar werd afgewezen. Sindsdien ontspint zich een principiële discussie tussen moeder en Dunamare. De strafrechter en de Kinderbescherming hebben de moeder niet veroordeeld voor het thuis houden van het kind. Zij is zelf onderwijzeres en geeft haar dochter thuis les. Ook heeft ze onderzoek laten doen waaruit is gebleken dat de dochter het niveau van vmbo-tl, zonder wiskunde, aan kan.

Beide partijen zeggen het belang van het thuiszittende meisje voorop te stellen. Elke dag om haar eerder op school te krijgen zou winst zijn, maar een bemiddelingspoging van de meervoudige kamer van de Haarlemse rechtbank liep gisteren spaak. Dunamare werkt niet mee aan een proefplaatsing op het Coornhert en de moeder heeft geen vertrouwen in een algemene test van haar dochter omdat daarin geen rekening wordt gehouden met de handicap van het meisje. Dunamare biedt inschrijving op het Haarlem College, Sterren College en Daaf Gelukschool, maar dat weigert de moeder. Dunamare wil niet meewerken aan een speciale test, terwijl de moeder niets voelt voor een commissie met deskundigen die de testresultaten beoordelen. Zij vindt dat er sprake is van een onwettelijke selectie aan de poort. De rechtbank had veel vragen over de starheid aan beide kanten, maar kreeg ze niet tot elkaar. Ook niet na de waarschuwing dat de rechtbank niet veel ruimte heeft om de school aan te pakken. Dunamare stelt zich op het standpunt dat vrijheid van onderwijs geen ’absoluut recht’ is voor ouders om hun kind hoe dan ook geplaatst te krijgen op een school naar keuze. Advocate Trudy Dammers gaf aan niet te snappen waarom Dunamare het kind ’geen kans wil geven op vmbo-tl.’ De wanhopige moeder benadrukte dat een diploma op wat vroeger de mavo heette, de enige kans voor het meisje is op een diploma. ,,Mijn kind kan zo in een klas. Ze is de braafheid zelve en vraagt niet veel aandacht. Als we niets doen zijn we een beroepswerkloze aan het opleiden.’’

5 reacties op 17-jarige scholiere zit thuis

  1. ikben zegt:

    Graag zou ik iets vernemen van de moeder van dit meisje of iemand die zoiets heeft meegemaakt. Mijn zoon en ik zitten nu in dezelfde situatie!

    • docente zegt:

      Zoek gerust contact.

    • Martijn Hooijschuur zegt:

      Het punt is dat is als dcd geen systeem volg maar mij eigen weg ga. Hier is echter niet veel respect vanuit de scholen, ouders en vrienden maar mijn geloof is sterker dan kritiek van andere niet nergens op gebaseerd zijn. Ze zeggen je kan niks bereiken maar een leraar heeft mij nog nooit geleerd hoe ik mijn hersenen moet gebruiken tijdens het leren. Het antwoord wat je dan krijgt dat leer je toch vanzelf. Ik zou graag een psycholoog uit engeland of amerika willen ontmoeten omdat zei veel verder zijn met deze ontwikkelingsstoornis. Zo ga ik over een paar weken naar een neuroloog om te kijken hoe mijn hersenen zich gedragen met dcd.

  2. docente zegt:

    Meisje heeft in zomer 2014 met steun moeder die VO docente is, diploma TL gehaald in andere regio met mooie cijfers. Wil verder met HAVO, maar krijgt weer geen plaats bij Dunamare/eigen regio, weer thuiszitter. Blijft verhaal van tegenwerking en miskende talenten.

  3. docente zegt:

    DCD betreft een beperkt aantal mensen met zeer diverse symptomen en dat zorgt voor weinig onderzoek en geen handelingshandleidingen. Het is veel proefondervindelijk en met vallen op opstaan verder worstelen. Diagnose wordt op een aantal symptomen gesteld zonder een MRI. Dat verkleint het inzicht en het serieus nemen. Leren met dyspract vraagt veel flexibiliteit en inventiviteit van docent en groot doorzettingsvemogen. Het huidige onderwijssysteem kan en wil dit niet. CvtE en staatsexamen werkten wel mee. IVIOschool kan een oplossing zijn met aanvullende begeleiding. Kennis bij RIAGG nul, geringe kennis bij kinderneurologen in NL (VUmc).
    Dus weinig hulp, veel afwijzing. Laat weten als VS en VK meer opleveren aan kennis hulp s.v.p.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s